Mijn oude leermeester Krijn van Zee werkte tegenover de wagenmakerij van Jan van Peet. Het lag voor de hand dat het smeedwerk voor de wagens door hem werden gemaakt. Als leerling werd mijn interesse gewekt voor dit prachtige onderdeel van het smeedvak. Vele zaterdagen brachten we door met het maken van smeedwerk voor boerenwagens, Friese sjezen en vele andere rijtuigen.
Nog steeds kunt u bij ons terecht voor nieuwbouw, restauratie, en reparatie of aan uw rijtuig of arrenslee.

In 2013 hebben we samen met de wagenmaker Jan van Asperen een geheel nieuwe sjees mogen maken, deze “Mouthaan” sjees is opgenomen in het Friese sjezen stamboek onder nummer 207.
Iets wat mij nooit verveeld is het leggen van wielbanden. Om te zorgen dat het houten wagenwiel zijn stevigheid krijgt, wordt er een ijzeren band omheen gelegd. De band wordt in eerste instantie kleiner gemaakt dan het wiel. De ijzeren hoepel wordt in het vuur roodheet gemaakt zodat hij uitzet en om het wiel past. Snel wordt de hete band om het houten wiel gelegd. Als de band goed om het wiel ligt is het natuurlijk zaak om het hete ijzer snel te koelen met water zodat het hout niet verbrandt.
Elk wiel is weer anders, licht of zwaar, oud of nieuw, recht of parapluvorm. Het kost dan ook heel wat jaren om goed te leren inschatten hoeveel je de band kleiner kan maken dan het wiel. Elke keer geeft het weer een grote voldoening om het wiel op de grond te laten stuiteren en te horen dat het een massief en sterk geluid geeft.
